LOSSER - Bij gelegenheid van zijn tachtigjarig bestaan brengt Gemengd koor Cantica Nova
op 1 december in de Maria Geboortekerk een verkorte versie van de Messiah van GF Händel.
„Een bijzondere uitdaging, maar een behapbaar stuk.”
Redactie Tubantia 28-11-19

Cantica Nova Losser brengt korte Messiah van GF Händel

Generale repetitie van het zangkoor Cantica Nova voor de uitvoering van een groot jubileumconcert Messiah van Handel op 1 december.

Dirigent Mirjam Spoelman: „Het zingen van de oorspronkelijke uitvoering is voor een amateurkoor niet haalbaar. Deze versie is de originele, echter de sequentie is van Colin Hand uit 1996, aangevuld met het originele deel For unto us a child is born. Op die manier is de Messiah een behapbaar stuk geworden, ook al dachten veel koorleden in eerste instantie: ‘Dat gaat ons nooit lukken!’

Strijkers, contrabas, trompettist en paukenist van het Project Orkest Twente verlenen muzikale medewerking. Aria’s en recitatieven worden voor rekening genomen door de alt Dagmara Siuty en sopraan Minou Tuijp. Henk Linker bespeelt het kistorgel.

Enorme groei
Cantica Nova, een koor met roots van vóór de Tweede Wereldoorlog, maakte door de jaren heen een enorme groei door. Bestuurslid Marijke Jannink: „Ik ben 46 jaar lid. Weet nog de tijd met dirigent Frits Rörink dat we operette en volksmuziek zongen. Het was een Lossers koor, de leden maakten samen fietstochten en we hadden bingo-avonden. Via licht klassiek zijn we nu veelal op de klassieke toer. Het is ook geen Lossers koor meer, maar de leden komen uit de hele regio.”

Omdat de uitvoering van deze Messiah het best tot zijn recht komt met een grote koorbezetting kwam er eind vorig jaar een oproep voor projectleden om mee te doen. Vijftien geïnteresseerden, waaronder het voltallige koor Canta Felice uit Tubbergen, meldden zich aan. „Eens in de vijf jaar hebben we een grotere uitvoering. Het Gloria van Vivaldi, de Krönungsmesse van Mozart, de Jorismis van Finkers, we hebben het allemaal gezongen. We richten ons op drie concerten per jaar. In de zomer een luchtig concert in de Koepel in Overdinkel en in het voorjaar een klassiek passieconcert in het klooster Bardel. En natuurlijk kerst. Dat is een genre apart. Meestal een mix van luchtig en klassiek,” aldus koorvoorzitter Annemiek Mensen-Maartens.

‘Geluk’
De voorzitter spreekt van ‘geluk’ dat vele sponsoren zich bereid toonden de uitvoering van de Messiah mogelijk te maken. In samenspraak met het bestuur heeft een speciale jubileumcommissie veel voorbereidend werk verzet om alles vlekkeloos te laten verlopen.

Daarbij staat voor iedereen het plezier in zingen voorop. Ook voor de dirigent: „Elke minuut van een repetitie is voor mij hard werken. Maar daarin heb ik net zoveel plezier als de zangers. Ik weet dat er een grens zit aan wat ik met amateurzangers kan bereiken. Door koorscholing en stemvorming probeer ik er altijd het maximale uit te halen. Daar wordt iedereen blij van, ik ook!”

De uitvoering vindt zondag 1 december om 16.00 uur plaats in de Maria Geboortekerk Losser. De entree is gratis.